Vuodet 1942 - 1948

Hiljaista

Vuoden 1942 aikana jatkuivat luokkakokeiden suoritukset sekä kotona, että Kannaksella.

Kokoustoiminta oli täysin lamassa kuusi vuotta, mikä ilmenee siitä, että vuoden 1941 tilit hyväksyttiin vasta vuoden 1948 ensimmäisessä kokouksessa.

Vuonna 1943 pidettiin Hämeen piirin ampumamestaruuskilpailut kotiradoilla.

Mänttäläisten kilpailujen järjestämisestä vastasivat kilpailujen valvojat P. Väisänen, E. Koskinen ja L. Viljanen. Osanottajia omasta seurasta oli 35 henkiä, joista 15 nuorta. Erittäin hienosti pärjäsivät MSA:n Arvo Odenwall voittaen kaksintaistelupistoolissa piirinmestaruuden tuloksella 294/300 ja Erkki Koskinen ampuen samassa lajissa pronssia tuloksella 292/300.

Saman vuoden heinäkuussa pidettiin Viipurissa SM-kilpailut, joihin osallistuivat Mäntästä A. Odenwall, E. Koskinen, Eino Karpiola, Väinö Karpiola ja Paavo Väisänen. Ilman mainittavia sijoituksia.

1944 pidettiin Hämeen piirin mestaruuskilpailut Jyväskylässä. Sinne Mänttäläiset osallistuivat 8 miehen voimin.

1945 kirjattiin seuran jäsenmääräksi 60 henkeä, mutta muuten toiminta oli täysin lamassa.

Kirje valvontakomissiolta. Suomen ampujainliiton kehoitus noudattaa komission ohjeita hillitsivät lähes kaiken toiminnan. Seuraa ei kuitenkaan lopetettu. Luokkakokeet lopetettiin ja ampujainliitto uudisti sääntönsä, panosten kaliiberikin kehoitettiin rajaamaan 22:een, koska kaikesta oli huutava pula. Aseet olivat tarkan kontrollin alaisena.

Ilmapiiri ampumaurheilulle ei ollut otollinen. Muutenkin hidas elpyminen oli ymmärrettävää. Miehet olivat saaneet ampua tarpeekseen.

Vuosi 1947 muodostui valtakunnalliseksi käännekohdaksi, koska silloin pidettiin suurkisat Helsingissä ja niiden myötä innostus ampumiseen urheiluna virisi jälleen.

Mäntän Seudun Ampujat r.y. uinui vielä ruususen untaan, mutta vuonna 1948 alkoi elvyttely. Pidettiin pari kokousta.

Puheenjohtaja vaihtui, Eero Kivelä erosi ja tilalle valittiin Artturi Harkki Kuorevedeltä, varapuheenjohtajaksi Väinö Saarenpää Lylystä ja sihteerin sekä rahastonhoitajan toimia hoiti Aulis Löytymäki Mäntästä. Muut hallituksen jäsenet olivat Arvo Tanttu, Uuno Arvidsson, Yrjö Kolho sekä Silmu Hakala.

Tämän hallituksen ensimmäinen tehtävä oli uudistaa seuran säännöt Ampujainliiton uusia sääntöjä vastaaviksi.

Uusi sääntömuutos astui voimaan 13.11.1948. Voitiin aloittaa täysipainoinen toiminta niiden puitteissa.

Jäsenmääräksi kirjattiin 45 henkiä, joista 3 naista. Vuonna 1938 rakennettu entinen suojeluskunnan rata siirrettiin nyt uudella vuokrasopimuksella GA Serlachius OY:ltä Mäntän Metsäyhdistyksen käyttöön ja Mäntän Seudun Ampujilla oli siihen täysi käyttöoikeus. Uuden sopimuksen kestoaika oli 10 vuotta.