1963

Vuosi 1963 aloitettiin vireissä tunnelmissa.

Puheenjohtajaksi valittiin edelleen Kai Lindroos, sihteerinä jatkoi Bertel Herpman, rahastonhoitajana Tuure Jortikka ja tiedotuksen hoiti Viljo Pyykkö. Jäsenmäärä kohosi edelleen olleen vuoden lopulla 92.

Uusi juniorikoulu alkoi pyöriä vuoden alusta ja innokkaalla porukalla oli uusia ideoita, kilpailujen toteuttamisessa ja pr-toiminnassa.

Kevätkokousta juhlistettiin jakamalla kaksi ansiomerkkiä. SAL:n pronssiset merkit oli myönnetty ansiokkaasta toiminnasta ampumaurheilun hyväksi Paavo Larmille ja Mauri Honkaselle.

Pr-toimintaa ja taloutta virkistämään keksittiin järjestää asenäyttely pääsiäisen pyhinä sisäradalle.

Tähän näyttelyyn kerättiin todella laadukas ja monipuolinen kokoelma kaikenlaisia aseita. Yhteensä yli 150 kpl. Vanhin ase oli 1800-luvalta. Kaiketi mielenkiintoisin nuorista näytekappaleista P.A. Janhosen Kairon kultamitalli-kivääri, jonka rinnalla komeili myöskin voitettu kultamitalli. Tämä näyttely kiinnosti Mänttäläisiä ja muitakin, tuoden virkistävää lisää seuran varoihin, sekä jutun Ampujainlehteen "Kekseliäitä Mänttäläisiä". Tammikuussa puoli tusinaa pistoolimiehiä hankki Smith Swessonit ja näin pääsi isopistoolin harrastus käyntiin.

Helmikuussa hakattiin syyspuolella rehvastelleet Jämsänkoskelaiset pienoiskivääriottelussa. Maaliskuussa viritettiin sittemmin vuosia kestänyt hirvimiesten kuukausikilpailu, jossa ammuttiin 6 pystyä ja 4 liikkuvaa. Näin voitiin kisaa jatkaa kesällä suurennettuun kuvioon hirvimatkalta. Joka vuoden lopulla oli useimmin voittanut saanut kaappiinsa kauppian Heikki Lahtisen lahjoittaman komean pokaalin.

Heti ensimmäiseen koitokseen ryntäsi 32 hirvimiestä, suosio oli taattu, itse vuorineuvos R.Erik Serlachiuskin osallistui kisaan, jonka voitti hyvänä kivääriampujana tunnettu Vilppulalainen Ossi Marjamäki tulos 37/50. Huhtikuussa Osmo Uimosen voittokulku olympiapistoolissa jatkui Jämsänkosken korkeatasoisella ulkoampumaradalla, tulos 585 oli toisten joukossa aivan omaa luokkaansa ja ennusteli hyvää kesää.

Nuorten viimeisessä sisäratakilpailussa jo aikaisemmin kyvykkääksi ampujaksi kehittynyt nuori Yrjö Järvenpää paukutteli voittotuloksen 196. pienoiskivääri makuu 20 ls.

Toukokuussa pidettiin Mäntässä nuorten kotiratakilpailut. Nämä kilpailut noteerattiin liiton toimesta. MSA:n nuoret voittivat koko valtakunnallisen kilvan sarjassa alle 20-vuotiaat 40 ls makuu pistein 1158 ja seuran paras henkilökohtainen ampuja oli tällä kertaa Tapani Honkanen tulos 389. Kesäkuussa lähti Osmo Uimonen sekä Tukholmassa pidettäviin EM-kilpailuihin, että Tanskassa pidettäviin pohjoismaisiin mestaruuskilpailuihin, toisten jäädessä jännittämään kotiin.

Yhdessä kahdeksan kilpakumppanin kanssa suunnisti Osmo matkaan. Tovereinaan jo silloinkin varsin tunnettuja nimiä, kuten P. Linnosvuo ja V. Markkanen. EM-kilpailut eivät sujuneet aivan odotetusta, olympiapistoolin tulos 579 ei ollut huono, mutta oli liikaa parempia ja lopullinen sijoitus oli 29. Isopistoolin sijoitus 39. Tukholmasta pojat matkasivat Tanskaan, missä luonnistui jo paljon paremmin. Uimosen sijat molemmissa isopistoolissa ja olympiassa olivat neljäs, jälkimmäinen pronssi vain pisteen päässä. Tulos 580 li varsin hyvä ja pronssin ottanut maanmies V. Markkanen myöhemmin varsin tunnettu olympiakultamitalisti.

Kesäkuun ohjelmaan kotikentillä kuuluivat Hämeenpirtin ampumamestaruuskilpailut. Näissä Osmo Uionen odotetusta voitti sekä pienois- että isopistoolin.

Pienoiskiväärin makuuammunnassa 60 ls ampuen sijoittui Antti Virkajärvi prossille, muut mukana olleet saivat vielä tällä kertaa tyytyä huonompiin sijoituksiin.

Elokuussa Korialle SM-kilpailuihin lähti 6 nuorta. Sielläkään eivät sijoitukset olleet vielä mainittavia. Tarvittiin enemmän isojen kilpailujen kokemusta.

Syyskuussa siirryttiin taas sisäradan suojiin ja harjoitettiin taitoja oman seuran ja lähinaapureiden kanssa kisaillen.