1962

Teksti koottu kunniajäsenen,  Marita Markkulan ent. Lähteinen, tekemän historiikin pohjalta.

28.1.1962 puhui vuorineuvos R.Erik Serlachius Mäntän uuden sisäradan vihkiäisissä. Hän totesi tänne jo pitkään olleen suunnitteilla sisäradan ja tämän nyt valmistuneen olevan Suomen nykyaisisimman. Hän totesi myöskin Mäntällä olevan kunniakkaita perinteitä ampumaurheilussa, sekä toivoi niiden jatkuvan. Lopuksi vuorineuvos toivotti menestystä kaikille ampumaurheilun harrastajille ja luovutti radan Mäntän Seudun Ampujat ry:n käyttöön. Kiitospuheen piti seuran uusi puheenjohtaja Kai Lindroos valottaen seuran tulevaa toimintaa.

Tämän jälkeen ampuivat kutsuvieraat ja isännät avajaislaukaukset kunniatauluun, joka on säilytetty radalla kehystettynä.

Vieraileva "taiteilija" oli tällä kertaa Melbournen kultapoika Pentti Linnoisvuo. Hän kertoili kiitollisille kuulijoilleen ammun oikein harjoittelemisesta ja näytti oikeaoppista olympia-ammuntaa.

Lopuksi tarjosi Serlachius Oy juhlijoille kahvit Klubilla. Tarjoilun yhteydessä konttoripäällikkö K.O. Tanner Tampereelta esitti Suomen Ampujainliiton ja Hämeen Ampujapiirin tunnustuksen G.A. Serlachius Oy:lle ja onnitteli Mäntän Seudun Ampujia.

Näin juhlavasti käynnistyi vuosi 1962.

Tätä juhlaa ennen pidettiin vuosikokous, jossa uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Kai Lindroos. Varsinaiset jäsenet olivat Mauri Honkanen, Bertel Herpman, Pentti Pohja, Tauno Mäkelä, Viljo Pyykkö ja Risto Talosela, varalle Tuure Jortikka ja Heikki Tamminen. Varapuheenjohtajana aloitti Pentti Pohja, sihteerinä Bertel Herpman, rahastonhoitajana Tuure Jortikkav ja tiedotussihteerinä Viljo Pyykkö. Kokous päätti jäsenmaksuksi aikuisilta 300 mk ja nuorilta 100 mk. Toiminta jatkui vilkkaana. Helmikuussa pidettiin heti 8 kilpailua seuran jäsenten kesken ja naapuriseuroja kutsuttiin seuraotteluihin.

Kotiratakilpailut olivat tarpeen, sillä tuleviin PM- ja SM-kilpailuihin päätettiin osallistua ja ennen sitä oli jyvät karsittava akanoista. Pienoiskiväärijunioreiden joukossa yhä useammin ylti Simo Morri. Myöskin vanhemille hän pystyi pistämään päihin mitä pidemmälle vuosi ehti. Huhtikuu toi uutta merkittävää väriä MSA:n pistoolikuvioihin, kun teknikko Osmo Uimonen muutti Mänttään. Hän oli maamme pistoolimiesten kärkijoukkoa. Maamme edustajana Uimonen oli kierrellyt jo useampana vuonna ulkomailla ja tänäkin vuonna olivat tähtäimessä maaottelupaikka Neuvostoliitossa käytävään kilpailuun ja tietenkin paikka MM-kilpailuihin, jotka sinä vuonna pidettiin Kairossa. Mahtava vahvistus MSA:n joukkueessa ja mainio esimerkki nuorillemme ja tietenkin vanhemmallekin väelle.

Osmo Uimosen tulo Mänttään merkitsi koko seuralle merkkipaalua, joka tulevina vuosina heijastelee monin tavoin seuran uudelleen rakentamisessa ja kehityksessä. Nuorisokoulutusta tehostettiin. Toukokuun 16. aloitettiin heti uusi nuorisokoulu, kun entiset saivat omansa päätökseen. Kilpakentiltä alkoi kuulua hyvää. Nuorten SM-kilpailuihin lähetettiin Morri, Järvenpää, Salovius ja Honkanen. Vielä ei ihan kärkeen sijoituttu.

Hämeen piirin ampumamestaruuskilpailuihin MSA:lla oli lähettää kymmenkunta aktiivia. Kevätkauden huipputapahtumaa juhlistikin Osmo Uimosen kaksoismestaruus, hän voitti pistoolin kuvioammunnan ja pienoispistoolin 30+30 ls mestaruudet, oli toinen olympiassa ja kuudes vapaapistoolissa.

Toiset pistooliampujat eivät vielä ihan tähän yltäneet, mutta nuorten pienoiskiväärissä Simo Morri lupaili tulevaisuutta, Simon sijoitus alle 20-vuotiaiden asentokilvassa oli 7.

Kesäkuussa osallistui Osmo Uimonen Moskovassa maaotteluun. Osmon lajina oli 60 ls olympia-ammuntaa, koko ottelun Suomi hävisi. Osmon sijoiutus oli 6. Syyskuussa tuli tieto Uimosen valinnasta MM-joukkueeseen Kairoon lokakuussa. Siellä sijoitus jäi yli 20.

Vuoden lopulla innostunut toiminta sisäradalla vilkastui entisestään. Jämsänkoskelaiset kutsuttiin seuraotteluun pienoiskiväärin merkeissä, joukkueella hävittiin, mutta henkilökohtaisen voiton otti Antti Virkajärvi 197 pisteellä. Nuorten joukossa uuden juniorikoulun tulokset alkoivat näkyä ja Yrjö Järvenpää tehdä itseään tunnetuksi, pojan tulos oli kovassa kilvassa 192. Joulukuussa pidettiin vielä monet seuran jäsenten väliset kilpailut, ennenkuin maltettiin rauhoittua joululle.