Vuosi 1949

Teksti koottu kunniajäsenen,  Marita Markkulan ent. Lähteinen, tekemän historiikin pohjalta.

Toiminta elpyy

Vuoden 1949 aikana toiminta vähitellen virkistyi. Jäsenmääräksi kirjattiin vuoden lopulla 57 henkeä, joista edelleen 3 naista. Johtoryhmä oli jälleen vaihtunut. Puheenjohtajan nuijaa heilutti luutnantti Väinö Saarenpää, varalla teknikko A. Tanttu, sihteerinä ja rahastonhoitajana toimi kirjuri Silmu Hakala.

Hallitus kokoontui 4 kertaa, lisäksi pidettiin yksi yleinen kokous. Jäsenmaksun suuruus oli 100 mk.

Vuoden aikana seura piti 12 erilaista kilpailua, joissa kirjattiin 170 suoritusta. Näyttääkin ilmeiseltä, että kaikki seuran jäsenten väliset ammunnat noteerattiin kilpailuiksi. SAL:n luokkasuorituksia kirjattiin 69.

Aika oli vielä ankaraa, niinkuin taannoinen Nuijasota. Panoksista oli huutava pula. Tästä välittömänä seurauksena oli edustusampujiemme vähyys. Ei pystynyt harjoittelemaan.

Kunnioitettavan iäkäs naapurimme P-HA vietti 70-vuotisjuhliaan. Ainoastaan luutnantti V. Saarenpää osallistui näihin juhlakilpailuihin. Vuoden muissakin tärkeissä kilpailuissa Saarenpää joutui yksin edustamaan MSA:a. Piirinmestaruuskilpailuissa Riihimäellä hän sijoittui sotilaskiväärillä palkintosijoille ja SM-kilpailuissa Mikkelissä sotilaskiväärin polviasennossa hopealle, mikä on varsin merkittävä saavutus.

Taloutta tukivat tänäkin vuonna hyväntahtoiset lahjoittajat. Voitto Keskinen komealla kiertopalkinnolla ja muilla pienemmillä esineillä. Erityisen mieleenpainuvana tämän ajan miehet ovat pitäneet Keskisen tarjoamaa ravintolailtaa, päätelleen siitä, että sille on vuoden toimintakertomuksessa uhrattu kokonainen sivu.