1964

Teksti koottu kunniajäsenen,  Marita Markkulan ent. Lähteinen, tekemän historiikin pohjalta.

Uusi vuosi uudisti taas johtoporukkaa. Puheenjohtajaksi ryhtyi varsin mainiona tiedottajana tunnetuksi tullut Viljo Pyykkö, varapuheenjohtajaksi jäi Kai Lindroos ja sihteerinä jatkoi Bertel Herpman, rahastonhoitajana Tuure Jortikka.

Hämeen ampujapiiri muutti muotoaan ja sen keskuspaikaksi tuli nyt Tampere. Ampumajaosto kiinnitti huomionsa mänttäläisiin ja Kai Lindroos valittiin piirin ampumajaostoon, jonka puheenjohtajuutta hoiti tällöin P-HA:n K.O. Tanner.

Edellisinä vuosina monien suurena haaveena olleet uudet ulkoradat alkoivat hahmottua lopultakin. Niihin oli ehditty anoa veikkausvarojakin, kunnes G.A. Serlachius Oy ojensi auttavan kätensä ja työhön voitiin ryhtyä. Vuodesta tuli rakentamisen ja suurien toiveiden vuosi. Osmo Uimosen panos, yleensäkin Mänttään muuttaminen, oli varmasti ollut se ratkaiseva tekijä, joka hellytti ison piipun johtajat ajattelemaan MM-tason ampujan harjoittelumahdollisuuksia Mäntän alkeellisella, lähes 30 vuotta aiemmin rakennetuilla radoilla.

Osmon kertomuksen mukaan, kun toimeen ryhdyttiin, olivat suunnitelmat suurien suunnittelijoiden tapaan liiankin suuret. Kreivi B. Vitztum kehui Mänttään nyt tehtävän sellaiset radat, että niissä pidetään sitten EM-kilpailuja. Uimonen paljon kilpailleena tiesi, mitä merkitsee ison kilpailun järjestäminen pienellä paikkakunnalla. Mistä toimitsijat? Vain armeijapaikat pystyisivät saamaan tarpeeksi porukkaa sellaiseen tehtävään. Mäntässä n. 50 paikkaa käsittävä ratakapasiteetti menisi ihan hukkaan. Niinpä hän kiirehti vaikuttamaan suunnittelijoihin ja MSA sai Suomen nykyaikaisimman 20 paikkaisen pistooli- ja kivääriradan.

Kesän aikana osallistuttiin PM- ja SM-kilpailuihin nuorten ja vanhempienkin voimin. Vieläkään eivät sijoitukset näissä sarjoissa olleet ihan toivottuja. Paitsi Osmo Uimonen, joka näin olympiavuonnakin niitti mainetta tullen valituksi maamme olympiavalmennettavien edustavaan joukkoon.

Myöskin seuramme paikkakunnalta poismuuton tähden jättänyt Simo Morri oli tullut valituksi samaan renkaaseen, nyt vain KSA:n edustajana. Osmolle vuosi tiesi valtavaa harjoittelumäärää. Pelkästään valmennusleirillä ulkomailla kaksi viikkoa ollessaan kertoi Osmo ampuneensa 18 000 panosta, yli tuhat laukausta päivässä.

Mäntässä pidettiin ulkoradan avajaiskilpailut syyskuussa.